Roep het woord “wijn” en veel wijnliefhebbers zullen in eerste instantie denken aan Frankrijk. Door de jaarlijkse vakanties begint daar voor de meeste Nederlanders nog steeds de eerste kennismaking met wijn. Heel voorzichtig proeven we onze eerste slokjes op een Franse camping, leren we rosé drinken op de Zuid-Franse stranden en openen we onwetend ‘dure’ Bordeaux en Bourgogne wijnen om liefdes en zakelijke successen te bekrachtigen. Ook decennia terug gingen we door de vriendelijke Elzas witte wijn drinken en laafden we ons na een vermoeide auto-reis aan de verfrissende wijnen uit de Loire en Beaujolais. We gingen ons te buiten aan overheerlijke zoete wijn uit de Bergerac of Sauternes en aten onze buiken rond aan goddelijke worsten, kazen en foie gras. En één keer in het jaar knalde met Oud en Nieuw de meegebrachte goed bewaarde fles Champagne. Tegenwoordig betreden we met veel meer bravour de wijnwereld en drinken we wijnen uit alle windstreken. Maar één ding blijft hetzelfde: Frankrijk blijft bij velen favoriet. Een van de wijnbedrijven die hierin een grote rol heeft gespeeld en nog steeds speelt en de Nederlandse consument ‘overlaadt’ met wijnen uit La Douce France is Maison Castel, op dit moment het grootste Franse wijnbedrijf.
Het familiebedrijf Castel
Toen in 1949 Pierre Castel zijn bedrijf oprichtte kon hij absoluut niet bevroeden dat het zou uitgroeien tot een wereldsucces. Oprichter Pierre Castel groeide op tussen de wijngaarden en was zich van jongs af aan al bewust van de natuurlijke rijkdom die de wijnwereld met zich meebrengt. Hij leerde met name het historische, geografische en culturele belang van wijn te apprecieeren en kreeg bijzonder veel respect voor het wijnmakers vak.
Op dit moment ‘bedient’ Castel met 640 miljoen flessen per jaar maar liefst 80 % van de Franse wijnmarkt. De overige flessen exporteren ze naar het buitenland. Castel is hierdoor de nummer 1 onder de Franse wijnen en nummer drie wereldwijd. Sinds kort heeft Castel zijn naam een nieuw elan meegegeven en prijkt er nu “Maison Castel” op het etiket. “Klanten en wijnliefhebbers willen we een goede wijn aanbieden voor een betaalbare prijs. Daarom blijven we ontwikkelen en luisteren we continue naar de wensen van klanten, die natuurlijk onderhevig is aan veranderingen. Uitgangspunt van de verandering is om het Franse gevoel en de afkomst te benadrukken. Het is dan ook niet zomaar een naamsverandering. De naam moet aan de consument meer beleving gaan geven en onze ‘Franse’ gezicht benadrukken, aldus oprichter en eigenaar Pierre Castel. Onder het Maison Castel label zal er tevens extra aandacht zijn voor kwaliteitswijnen in het middensegment.
LFE en Groupe du Vin
In Nederland mag wijnimporteur LFE (Building winning wines together) uit Maartensdijk de honneurs voor Castel waarnemen, want Castel is het moederbedrijf van LFE. Op dit moment importeert LFE de drie ‘nieuwe’ kwaliteits niveau’s, die half mei 2016 voor het eerst in de winkels te koop zullen zijn. Naast de al bestaande cepage wijnen worden nu dus ook een serie reserve en grand reserve wijnen aangeboden en een AOC wijn uit de Provence en Chablis. Gelukkig wordt ook de wereld van de zoete wijn niet vergeten en vinden we ook een Jurancon op de schappen. De meeste wijnen worden gepresenteerd in een mooie robuuste fles.
De lancering van deze wijnen vond plaats in restaurant Lute te Ouderkerk aan de Amstel, dat even werd omgetoverd in een klein Parijs, waar met uitzicht op de Eiffeltoren kon worden genoten van typische Franse gerechten en bijpassende Franse wijnen. Eigenaar en Chef Peter Lute kookte samen met de Frans/Nederlandse Chef Alain Caron een aantal traditionele Franse gerechten zoals creme a la parisienne, oeuf dur mayonaisse, sole meuniere en het spectaculaire gerecht, poulet en vessie. Het diner werd afgesloten met een tarte tartin welke werd geserveerd bij de Jurancon van Maison Castel.
Op het jaarlijkse gastronomische event Taste of Amsterdam (2 juni t/m 5 juni 2016) zijn alle Castel wijnen te proeven in de stand van LFE. Wil je in aanmerking komen voor een gratis entreekaartje stuur dan een email naar info@nomoh.nl. NOMOH mag maar liefst 4 x 2 kaartjes weggeven !!
Voor meer informatie over de wijnen, verkoopadressen en prijzen kijk op: www.maisoncastel.com en www.lfe.nl
Andre Koopman, marketing manager van Groupe LFE laat in een sneakpreview zien welke wijnen we medio mei 2016 op de schappen kunnen aantreffen: